Damernas Värld gör som vanligt



Nu och då hittar modevärlden på att päls är "det nya", trots att det är det motsatta, det geniunt gamla. Lagom till vintern är små rävpälsmössor och shit stort och status igen. För det har ju inte vem som helst råd att köpa.

Varje gång så skriver också vettigt tänkande människor insändare till tidningarna, som alltid svarar på ungefär samma sätt. Att deras ansvar endast är att spegla modeindustrin och att de låter läsarna själva ta ställning. Och att de lyfter fram fuskpäls som ett alternativ. Så klart.

Det är sådan den är kommersialismen. Lite rätt har de,  det är inte FRÄMST medias roll att ta ställning i etik och moral. Med det vore bra om de gjorde det lite mer ...  Inga tidningar har ju modeller som röker på klädbilderna längre. Det är för ofräscht.

Så kanske är det också dags för de stora Bonnierföretagen att tänka att de inte vill stötta den industri som finns kring päls. De brutala förhållanden djuren lever och/eller dödas under. Trånga burar, fällor i det fria och så vidare. Det skulle ge tidningarna credd. Faktiskt. Betänk att Djurens Rätt har fler fans på fejjan än något politiskt parti.

Det vore också finemang om de på något sätt upplyste om vilka av alla de kosmetikprodukter som visas som inte är testade på djur. Så man inte behöver kolla på Djurens Rätts lista.

Så DV, göm er inte bakom någon feghet, eller pengarna. Hur känns det i hjärtat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0